|
Raudt
nivå 27.april - 2.juni
2020 og 22.mars -9.april 2021 |
|
|
Oppdatert 25.mars 2021 |

Oppdatert 25.mars 2021 |
|
|
|
|
|
|
Det overordnede målet ved gult og rødt nivå er at elever og ansatte har
et begrenset antall kontakter og holder oversikt over disse.
På rødt nivå bør antall kontakter halveres i forhold til gult nivå.
Dette organiseres etter lokale behov og hensyn. For å få til en
reduksjon i antall kontakter må skolene være spesielt bevisste på
oppmøtetid, tidspunkt for friminutt og annen bruk av fellesarealer.
-
Ingen syke skal møte på skolen
-
God hygiene og forsterket renhold
-
Kontaktreduserende tiltak:
Unngå fysisk kontakt mellom personer (håndhilsning og klemming)
Dele klasser inn i mindre kohorter (klassestørrelsen halveres)
To kohorter kan samarbeide utendørs
Unngå samlinger med mer enn to samarbeidende kohorter
Avstand mellom ansatte (minst én meter i alle situasjoner)
Faste lærere til hver kohort så langt det er mulig
Tilstrebe avstand mellom elever/ansatte som ikke tilhører samme
kohort
Unngå trengsel og store samlinger
Samme kohorter på SFO som i skolen
Ha egne områder i skolegården for ulike klasser/kohorter i
pauser/friminutt
Vurdere alternerende oppmøtetider for elever
|
Sjå tiltak
frå FHI |
|
|
Fysisk kontakt:
-
Unngå håndhilsning og klemming
-
Elevers behov for nærhet og omsorg må ivaretas.
|
Sjå tiltak
frå FHI |
|
|
Organisering av kohorter:
-
-
Elevene organiseres i mindre kohorter. For 5.-7. trinn bør
klassen halveres i forhold til normal størrelse (gjelder ikke
for klasser som normalt er på 15 elever eller færre). Elever på
1.-4. trinn skal ha et heldagstilbud og man kan organisere i
henhold til norm for lærertetthet (maksimalt 15 elever per
lærer).
-
Kohortene bør i minst mulig grad bytte klasserom.
-
I utgangspunktet bør en ansatt følge sin kohort.
-
To kohorter kan imidlertid samarbeide for praktisk gjennomføring
av skoledagen og ved behov for pauser for ansatte, helst
utendørs.
-
Ansatte fra kohort 1 kan avhjelpe i kohort 2, og motsatt.
-
Unngå samlinger med mer enn to samarbeidende kohorter.
-
Hvilke kohorter som samarbeider kan endres ukentlig etter en
helg.
-
Innendørs kan kohorter som ikke samarbeider passere hverandre og
være kortvarig i samme område (inntil 15 minutter).
-
Kohortene (som ikke samarbeider) bør ha ulike lekeområder ute.
Enten kan de bruke uteområder etter hverandre, eller så kan
uteområder deles inn i soner. Det er ikke nødvendig å rengjøre
uteområdene.
-
Økt bruk av utetid og uteskole anbefales.
-
Kohortene kan om nødvendig bytte sammensetning ukentlig etter en
helg.
|
I raud
tiltaksplan vert gymsal, kunst og handverk, musikkrom og fellesområde
med amfiet teke ibruk som undervisningsarealet for kohortane. 1. til
4.klasse bruker då heile undervisningsarealet i 2.etasje.
Kohortane: 1.klasse: 16 elevar - Kohort A (Småskulearealet-1.kl-rom)
2.klasse: 24 elevar - Kohort A (12)-2.kl-rom og B (12) (Småskulearealet-4.kl-rom)
3.klasse: 25 elevar - Kohort A (12)(Småskulen 3.kl-rom) og B (13) ("6.kl-rom")
4.klasse: 20 elevar - Kohort A (10) Kohort B (10) (Mellomsteget
vikanes & 5.kl-rom)
5.klasse: 24 elevar - Kohort A (12)og B (12) (Gymsal og
kjøken/amfi)
6.klasse: 19 elevar - Kohort A
(Mellomsteget "7.kl rom") Koort B i "Stokksundet"
7.klasse: 25 elevar - Kohort A
(12)og B (13)
(Kunst & handverk og musikkrom)
Uteområdet er delt i sonar og
kohortane har pause til ulike tider.
Kohortane vert også
oppretthalden i SFO med ei todeling.
 |
|
|

Elevane fekk kvar sin pult då me var i
raud plan våren 2020 |
|
|
Avstand:
-
Alle elever har egen pult/arbeidsplass i klasserommet for å sikre
avstand mellom elever.
-
•Det er ikke nødvendig å begrense elevers vanlige bevegelser i
klasserommet.
-
Unngå trengsel på vei inn og ut av undervisningslokalene, i
garderober og på toaletter.
-
Elevene kan stille opp klassevis/ kohortvis ute og hentes inn
puljevis.
-
Vurder å merke gulvet for å sikre avstand mellom elever i
grupperom/klasserom, garderober og andre områder der det kan oppstå
trengsel.
-
Det tilstrebes at foresatte ikke blir med inn på skolen/ i
garderoben hvis ikke det er nødvendig. Hvis foresatte må bli med
inn, skal de holde minst én meters avstand til andre foreldre, barn
og ansatte.
|
|
|
|
 |
|
|
Spesielt for 5.-7.trinn:
-
Elever og ansatte oppfordres til å holde avstand til hverandre også
innen kohorten, helst en meter.
-
Vurder ulik oppmøtetid, oppmøte alternerende dager og/eller bruk av
alternative lokaler.
|
Tiltaka
vert gjennomførte som skissret i plan frå FHI |
|
|
Lek og friminutt:
-
Ha ekstra antall voksne ute i friminutt for å hjelpe elevene å holde
avstand.
-
Vurder ulike tidspunkt for friminutt for å begrense antall elever
som er ute samtidig (avhengig av antall elever og størrelse på
skolegård).
|
Vår område:

|
|
|
Begrens deling av mat og gjenstander:
-
Elevene skal ikke dele mat og drikke.
-
Mat kan tilberedes og serveres etter vanlige retningslinjer. Det
er ikke vist at covid-19 smitter gjennom mat.
-
Barna spiser i sine kohorter. Ved felles spiserom, spiser kohortene
til forskjellig tid. Bord og stoler vaskes av etter hver gruppe.
-
Begrens deling av skrivesaker, nettbrett og annet materiell.
-
Skolebøker kan fraktes mellom hjem og skole. Dette gjelder også
skriftlige innleveringer.
-
Læringsmateriell og lignende kan deles mellom kohorter etter
rengjøring eller når det det har ligget i 24 timer etter bruk.
-
Leker tas ikke med hjemmefra.
|
Tiltaka
vert gjennomførte som skissret i plan frå FHI |
|
|
Transport og skoleskyss:
-
Bruk av offentlig transport til og fra skolen begrenses der det er
mulig.
-
Skoleskyss til og fra skolen: Elever som er avhengige av skoleskyss
kan ta buss eller annen transport for å komme seg til og fra skolen.
Følg gjeldende
nasjonale eller lokale retningslinjer for
kollektivtransport.
-
Skoleturer som innebærer samling av elever på tvers av
kohorter/klasser og på offentlige transportmidler må avlyses
-
Ved drosjetransport bør det tilstrebes faste elevgrupper per drosje.
-
Ved annen transport i skoletiden kan elevene sitte sammen innen
kohorten.
|
Tiltaka
vert gjennomførte som skissret i plan frå FHI
|
|
|
 |
|
|
For ansatte:
-
Unngå håndhilsning og klemming.
-
Hold avstand (minst en meter) til kolleger i alle situasjoner
-
Hold avstand til elever i andre kohorter.
-
Der det er nødvendig med ulike faglærere, kan lærere ambulere på
tvers av kohorter, mens kohortene har faste klasserom så langt det
lar seg gjøre.
-
Digitale møter i stedet for fysiske møter så langt det er mulig.
-
Begrens bruk av offentlig transport i rushtid til og fra
arbeidsplassen når det er mulig. Følg lokale anbefalinger for bruk
av munnbind.
-
Vikarbruk og omrokkering av personell mellom kohorter bør begrenses,
men ikke på bekostning av opplæring på skolen.
-
Vikarer skal ikke jobbe på flere ulike skoler samme dag. Dersom det
er ansatte/vikarer som arbeider på flere skoler, må de få opplæring
i gjeldende lokale rutiner i hver skole.
-
Studenter i praksis følger samme rutiner som vikarer. Det anbefales
at en student er på samme praksissted over tid.
|
Tiltaka vert gjennomførte som skissret i plan frå FHI |
|
|
Sjå fleire detaljer på UDIR>> |
|
|
|
 |
|
|
Kroppsøving
-
Opplæring bør foregå utendørs når det er mulig.
-
Garderober kan benyttes. Elever fra samme kohort kan dele garderobe.
-
Unngå aktiviteter med nær kontakt mellom elever.
-
Når undervisningen foregår i lokaler som ikke er skolens egne, kan
hele kohorten ha undervisning sammen (for eksempel i offentlig
svømmebasseng eller idrettshall) og trenger ikke begrense
gruppestørrelsen til det som anbefales
i idrettsveilederen.
Musikk
-
Instrumenter og musikkutstyr bør så langt det er mulig ikke deles og
ikke berøres av andre enn den som skal benytte det. Hvis felles
utstyr må benyttes av flere anbefales håndvask før og etter bruk.
-
Blåseinstrumenter skal ikke deles av flere elever.
-
Ved bruk av håndholdte instrumenter og tangenter, må berørte områder
tørkes av etter bruk.
-
Undervisningen gjennomføres i de gjeldende kohorter.
Mat og helse
-
Det er ikke vist at covid-19 smitter gjennom mat. Det bør utøves god
håndhygiene og vanlig kjøkkenhygiene.
-
Begrens deling av utstyr. Vask og rengjør utstyret der det er mulig
etter bruk.
-
Undervisningen gjennomføres i de gjeldende kohortene.
Kunst og håndverk
-
Begrens deling av utstyr. Vask og rengjør utstyret der det er mulig
etter bruk.
-
Undervisningen gjennomføres i de gjeldende kohorter
|
Tiltaka vert gjennomførte som skissret i plan frå FHI for alle fag. |
|
|
|
|
|
|

I raud plan hadde elevane faste vaskar
og alle kohortane hadde til ei kvar tid uleike uteområde. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|

All undervisning og møteverksemd vart gjennomført i Microsoft Teams for alle elevar og tilsette
då det var heimeundervisnig våren 2020 |
|
|
Sjå fleire detaljer på UDIR>> |
|
|
Gult
nivå
2.juni 2020
- oppstart skulestart hausten 2020 |
|
|
|
 |
 |
|
|
|
Sagvåg skule
etterlever krava frå FHI |
|
|
Det overordnede målet ved gult og rødt nivå er at elever og ansatte har
et begrenset antall kontakter og holder oversikt over disse.
På gult nivå må man være spesielt oppmerksom på fellesarealer og
friminutt der elever fra ulike kohorter kan samles. Økt bemanning kan
bidra til bedre etterlevelse av smittevern.
Økt bruk av utetid og uteskole anbefales.
Den enkelte skole bør tilstrebe å oppfylle så mange tiltak som mulig
innenfor gult nivå, slik at summen av tiltak blir best mulig.
|
Sagvåg skule
etterlever krava frå FHI |
|
|
|
|
|
|
Fysisk kontakt:
-
Unngå håndhilsning og klemming
-
Elevers behov for nærhet og omsorg må ivaretas.
|
Tiltaka
vert gjennomførte som skissret i plan frå FHI |
|
|
Organisering av kohorter:
-
Klassen regnes som en kohort.
-
For baseskoler bør elevene deles inn i grupper tilsvarende
størrelsen på en vanlig klasse.
-
Blanding av elever på tvers av kohorter begrenses så langt det er
mulig.
-
To kohorter kan imidlertid samarbeide for praktisk gjennomføring av
skoledagen. Samarbeid kan foregå utendørs der det er mulig.
-
Hvilke kohorter som samarbeider kan endres ukentlig etter en helg.
-
Unngå samlinger med mer enn to samarbeidende kohorter.
-
Innendørs kan kohorter som ikke samarbeider passere hverandre og
være kortvarig i samme område (inntil 15 minutter).
-
Det anbefales ulike lekeområder ute for kohortene som ikke
samarbeider. Enten kan de bruke uteområder etter hverandre, eller så
kan uteområder deles inn i soner. Det er ikke nødvendig å rengjøre
uteområdene.
|
Tiltaka
vert gjennomførte som skissret i plan frå FHI
SFO er delt i to
kohortar. (Ikkje ein som ville vore naturleg hos oss.) |
|
|
Avstand:
-
Faste pulter/arbeidsplasser anbefales for elevene.
-
Det er ikke nødvendig å begrense elevers vanlige bevegelser i
klasserommet.
-
Unngå trengsel på vei inn og ut av undervisningslokalene, i
garderober og på toaletter.
-
Elevene kan stille opp klassevis/ kohortvis ute og hentes inn
puljevis.
-
Vurder å merke gulvet for å sikre avstand mellom elever i
grupperom/klasserom, garderober og andre områder der det kan oppstå
trengsel.
|
Tiltaka
vert gjennomførte som skissret i plan frå FHI
Elevene deler ein pult
ved Sagvåg skule |
|
|
Lek, friminutt og fellesarealer:
-
Ha ekstra antall voksne ute i friminutt for å hjelpe elevene å holde
avstand.
-
Ulike tidspunkt for friminutt anbefales for å begrense antall elever
som er ute samtidig (avhengig av antall elever og størrelse på
skolegård).
|
Tiltaka vert gjennomførte som skissret i plan frå FHI |
|
|
Begrens deling av mat og gjenstander:
-
Elevene skal ikke dele mat og drikke.
-
Mat kan tilberedes og serveres etter vanlige retningslinjer. Det
er ikke vist at covid-19 smitter gjennom mat.
-
Barna bør spise i sine kohorter. Ved felles spiserom, bør kohortene
spise til forskjellig tid. Bord og stoler vaskes av etter hver
gruppe.
-
Begrens deling av skrivesaker, nettbrett og annet materiell.
-
Skolebøker kan fraktes mellom hjem og skole. Dette gjelder også
skriftlige innleveringer.
-
Læringsmateriell og lignende kan deles mellom kohorter etter
rengjøring eller når det det har ligget i 24 timer etter bruk.
-
Leker tas ikke med hjemmefra.
|
Tiltaka vert gjennomførte som skissret i plan frå FHI |
|
|
Transport og skoleskyss:
-
Bruk av offentlig transport til og fra skolen begrenses der det er
mulig.
-
Skoleskyss til og fra skolen: Elever som er avhengige av skoleskyss
kan ta buss eller annen transport for å komme seg til og fra skolen.
Følg gjeldende
nasjonale eller lokale retningslinjer for
kollektivtransport.
-
Skoleturer som innebærer samling av elever på tvers av
kohorter/klasser og på offentlige transportmidler bør begrenses.
-
Ved drosjetransport bør det tilstrebes faste elevgrupper per drosje.
-
Ved transport i skoletiden kan elevene sitte sammen innen kohorten.
|
Tiltaka vert gjennomførte som skissret i plan frå FHI |
|
|
For ansatte:
-
Unngå håndhilsning og klemming.
-
Hold avstand (minst en meter) til kolleger i alle situasjoner.
-
Hold avstand til elever i andre kohorter der det er mulig.
-
Ved bruk av ulike faglærere, kan lærere ambulere på tvers av
kohorter, mens kohortene har faste klasserom der det lar seg gjøre.
-
Digitale møter i stedet for fysiske møter så langt det er mulig.
-
Begrens bruk av offentlig transport i rushtid til og fra
arbeidsplassen når det er mulig. Følge lokale anbefalinger for bruk
av munnbind.
-
Vikarbruk og omrokkering av personell mellom kohorter bør begrenses,
men ikke på bekostning av opplæring på skolen.
-
Vikarer bør ikke jobbe på flere ulike skoler samme dag. Dersom det
er ansatte/vikarer som arbeider på flere skoler, må de få opplæring
i gjeldende lokale rutiner i hver skole.
-
Studenter i praksis følger samme rutiner som vikarer. Det anbefales
at en student er på samme praksissted over tid.
|
Tiltaka vert gjennomførte som skissret i plan frå FHI |
|
|
Kroppsøving
-
Opplæring bør foregå utendørs når det er mulig.
-
Garderober kan benyttes. Elever fra samme kohort kan dele garderobe.
-
Når undervisningen foregår i lokaler som ikke er skolens egne, kan
hele kohorten ha undervisning sammen (for eksempel i offentlig
svømmebasseng eller idrettshall) og trenger ikke begrense
gruppestørrelsen til det som anbefales
i idrettsveilederen.
Musikk
-
Ved bruk av håndholdte instrumenter og tangenter, må berørte områder
tørkes av etter bruk. Hvis felles utstyr må benyttes av flere
anbefales håndvask før og etter bruk.
-
Blåseinstrumenter skal ikke deles av flere elever.
-
Undervisningen gjennomføres i de gjeldende klasser/ kohorter.
Mat og helse
-
Det er ikke vist at covid-19 smitter gjennom mat. Det bør utøves god
håndhygiene og vanlig kjøkkenhygiene.
-
Undervisningen gjennomføres i de gjeldende klasser/ kohorter.
Kunst og håndverk
-
Begrens deling av utstyr. Vask og rengjør utstyret der det er mulig
etter bruk.
-
Undervisningen gjennomføres i de gjeldende klasser/kohorter.
|
|
|
|
Sjå fleire detaljer på UDIR>> |
|
|
|
Grønt
nivå |
|
|
 |
 |
|
|
Undervisning kan foregå som vanlig
-
Ingen syke skal møte på skolen
-
God hygiene og normalt renhold
-
Kontaktreduserende tiltak:
Unngå fysisk kontakt mellom personer (håndhilsning og klemming)
Vanlig organisering av klasser/grupper og skolehverdag
|
Tiltaka vert gjennomførte som skissret i plan frå FHI |
|
|
Fysisk kontakt:
-
Behovet for nærhet og omsorg må ivaretas. Ansatte skal vaske hender
etter kos og trøsting.
-
Unngå håndhilsning, klemming og unødvendig fysisk kontakt i den grad
det er mulig.
Organisering av kohorter:
-
Det ikke behov for kohortinndeling.
For ansatte:
-
Unngå håndhilsning og klemming.
-
Hold avstand til andre ansatte
-
Følg nasjonale smittevernanbefalinger
|
Tiltaka vert gjennomførte som skissret i plan frå FHI |
|
|
|
|
|
|
Sjå fleire detaljer på UDIR>> |
|
|
|